Digirata uudistaa junien kulunvalvontaa – Destia valitsi kumppanikseen Rauman Jukun
Suomen rautateillä on käynnissä Digirata-hanke, joka siirtää junien kulunvalvonnan digiaikaan. Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa Tampereen, Porin ja Rauman välillä Destia on valinnut kuitutöiden asiantuntijakumppanikseen Rauman Jukun.
Digiradan avulla kapasiteettia voidaan kasvattaa jo olemassa olevalla rataverkolla. Tämä mahdollistaa esimerkiksi henkilöjunien palauttamisen Rauman-radalle vilkkaan tavaraliikenteen lomaan.
Digirata-hankkeessa uudistetaan junien kulunvalvonta kaikilla Suomen rautateillä. Uusi valvontajärjestelmä pohjautuu radioverkkoon, mikä vähentää fyysisten turvalaitteiden tarvetta. Digijärjestelmä huolehtii siitä, että junat ajavat oikeaa nopeutta ja että junan kuljettaja huomioi opastimet ja merkit radan varrella. Tarvittaessa juna jarruttaa automaattisesti.
Rataverkkoa Suomessa on 6000 kilometriä. Digiradan rakentaminen alkoi Tampereen Lielahden sekä Porin ja Rauman välillä. Destia toimii Eka-projektissa ulkolaitteiden ohjausjärjestelmän asennusaliurakoitsijana. Työn tilaaja on Mipro. Kuitutöiden kumppanikseen Destia valitsi Rauman Jukun.
Tavoitteena pitkäaikainen kumppanuus
Tampere-Rauma-välillä kuitukaapelointia tehdään yli 150 kilometriä. Juku toteuttaa kaapelijatkot, -haaroitukset ja -päättämiset sekä varmistaa laatuvaatimusten täyttymisen mittauksin. Tavoitteena on saada urakka kuitutöiden osalta valmiiksi marraskuun loppuun mennessä.
– Halusimme kuitutöihin luotettavan ja osaavan urakoitsijan, joka ymmärtää kokonaisuuden ja voi toimia asiantuntijanamme projektissa. Rauman Juku täyttää kaikki kriteerit, kertoo Destian työmaapäällikkö Jouni Kosunen.
Jukun porukalla on urakassa paljon haaroittamista ja liittämistä.
– Juku on pitänyt tarvittaessa yhteyttä hankkeen suunnittelijoihin. Meillä ei ole itsellä syvää kuitutöiden asiantuntemusta, joten olisi ollut turha toimia rikkinäisenä puhelimena välissä. Tavoitteena on saada Jukusta pitkäaikainen kumppani. Haluamme jatkaa ja laajentaa yhteistyötä.
Digiradan avulla kapasiteettia voidaan kasvattaa jo olemassa olevalla rataverkolla. Tämä mahdollistaa esimerkiksi henkilöjunien palauttamisen Rauman-radalle vilkkaan tavaraliikenteen lomaan.
– Destia on osoittautunut erinomaiseksi uudeksi asiakkaaksemme. Jo neuvotteluiden alkuvaiheessa esittelimme toimintamallimme ja kävimme läpi, miten toimimme tämänkaltaisissa projekteissa. Yhteishenki syntyi nopeasti, ja jo ennen projektin varsinaista aloitusta huomasimme saaneemme Destiassa vahvan luottamuksen. Tämäntyyppinen kuituprojekti on täysin ydinosaamistamme, ja on hienoa päästä mukaan näin merkittävään hankkeeseen, sanoo Rauman Jukun toimitusjohtaja Toni Kujansuu.