Star of the Seas Jukun kolmaskymmenes laivaprojekti
Turun telakalla rakennettu risteilijä Star of the Seas luovutettiin heinäkuussa Royal Caribbean Cruisesille. Star on toinen Turussa valmistunut Icon-luokan alus. Iconit ovat maailman suurimpia risteilijöitä. 365-metriset laivojen normaalikapasiteetti on noin 5600 matkustajaa, mutta tarvittaessa kyytiin mahtuu parituhatta enemmänkin.
“Juku on ansainnut luottamuksen sillä, että hommat on aina hoidettu. Meillä on hieno historia Meyer Turun kanssa.” Jukun tiimi kuvattuna Star of the Seasilla kesällä 2025.
– Olemme äärettömän tyytyväisiä. Projekti onnistui kaikin osin. Yhteistyö on ollut uskomatonta, laiva on laadukkaasti tehty ja luovutettu ajallaan – jopa kuusi minuuttia etuajassa, kehui tilaajavarustamon varatoimitusjohtaja Harri Kulovaara Ylelle.
Oma tärkeä roolinsa oli Rauman Jukulla, jolle laivaprojekti oli jo kolmaskymmenes.
– Teimme tietoliikenneverkon kytkennät ja käyttöönoton. Testasimme linjat, että kameroissa on kuvaa, wifi toimii ja puhelimet soivat. Oli siinä taas työsarkaa, kun laivalla on yli 9000 datapistettä yleisessä verkossa, kertoo työnjohtaja Ilkka Aaltonen.
Aaltosen tiimissä työskenteli keskimäärin kymmenisen jukulaista. Hektisessä telakkatyössä vaaditaan perusosaamisen ja reippauden lisäksi oma-aloitteisuutta.
– Kaikkea ei ole kirjoissa ja kansissa. Pitää olla kyky ratkaista ongelmia ja joskus täytyy käyttää myös luovaa ajattelua, kuvaa Aaltonen.
Kolmas Icon-alus, Legend of the Seas, on parhaillaan rakennusaltaassa. Haastattelun aikaan sitä tekemässä oli viisi jukulaista. Neljännen Iconin terästyöt ovat myös käynnissä, joten töitä lienee lisää tiedossa.
– Juku on ansainnut luottamuksen sillä, että hommat on aina hoidettu. Olemme hyvin palvelualttiita ja pystymme toimimaan nopeasti, jos tulee ongelmia tai muutoksia.
Rauman Jukun toimitusjohtaja Toni Kujansuun mielestä on upea juttu, että Suomessa rakennetaan maailman suurimpiin ja hienoimpiin kuuluvia risteilijöitä.
– Meillä on hieno historia Meyer Turun kanssa. Olemme heidän kanssaan jo vuosia kehittäneet rakennustapoja dataverkkojen rakentamiseen. On mahtavaa olla osana tällaisia projekteja, jotka herättävät usein keskustelua, sanoo Kujansuu.
Turun telakka on Aaltoselle arkipäivää, joten silmä on jo tottunut suuriin laivoihin. Silti välillä on tulee yhä ihmeteltyä kuinka helkkarin isoja ja hienoja risteilijät ovatkaan.
– Vielä vaikuttavimpia ne ovat muissa satamissa, kun risteilijät tulevat ihan keskustaan, kertoo Aaltonen.
Star of the Seas Turun telakalla rakennusvaiheessa kesällä 2024. Kuva: Rauman Juku